(Palma 1896 – Sabadell, Catalunya 1970) Polític i militar. Marquès de Zayas i cavaller de Montesa. El 1913, ingressà a l’Exèrcit. El 1931, era capità d’artilleria i pilot aviador. Deixà el servei actiu a petició pròpia. Impulsà la implantació de la Falange a Balears i fou un dels membres del triumvirat que dirigí inicialment el partir (gener de 1934). Fou nomenat per José Antonio Primo de Rivera cap provincial de Falange a Balears (novembre de 1934 – juliol de 1936). Intervengué en el primer miting que celebrà Falange a Mallorca (Manacor, febrer de 1936). Va esser detengut per les autoritats republicanes en dues ocasions (abril-juny de 1936 i juliol d’aquell mateix any). Fou un dels redactors d’Aqui Estamos, l’òrgan de Falange a Balears. Quan s’inicià la Guerra Civil fou alliberat per un escamot de falangistes i d’oficials de cavalleria i ocupà la Casa del Poble de Palma. És considerat un dels principals responsables de la repressió contra els republicans. Gestionà l’ajuda militar italiana i prengué part en la substitució del coronel Emilio Ramos Unamuno com a cap d’operacions (30 d’agost de 1936). Lluità en el front de Manacor, al capdavant de forces falangistes, i participà en l’ocupació de les Pitiüses (setembre de 1936). El juliol de 1938, va esser nomenat secretari general de Falange Espanyola Tradicionalista i de les JONS a Itàlia i secretari provincial del partit a Roma. A partir de llavors únicament tornà a Mallorca a passar els estius a can Ribera, a Biniaraix. Devers 1939, va esser nomenat cap estatal del Sindicat de Transports i Comunicacions. El 1943, Franco el nomenà procurador a Corts. Es casà amb Juliette Vernie d’Harcout, filla del comte d’Harcout. o varen tenir sis fills. Establiren una estreta amistat amb l’escriptor Georges Bernanos i un dels seus fills es casà amb Claude Bernanos, filla de l’escriptor. Es autor d’Historia de la Vieja Guardia de Baleares (1955), un llibre bàsic per conèxier la Falange anterior a la Guerra Civil. (AN)
Gran Enciclopèdia de Mallorca, vol. 4 pàg. 200
Alfonso de Zayasa Roma a un acte falangista l’any 1938 ——————————————————————————————– | Historia de la Vieja Guardia de Baleares Marqués de Zayas Madrid, 1955 |
CUANDO VUELVA EL AUSENTE …
Entonces con mi gente acudiré a su lado y firmes, con orgullo, le rendiremos cuentas de toda la labor, y al enseñar a José Antonio la tierra mallorquina junto al azul que Dios puso en el cielo, junto al azul magnífico de nuestro bravo mar, verá este tono nuevo azul de las camisas cubriendo la tierra toda hasta su inmensidad.
Y al presentarle el fruto de la semilla que por España toda esparció el sembrador, le apretaré en mi pecho y saldrán a mis ojos las lágrimas contenidas en tiempos de dolor, para decirle junto al oído quedó todo lo que he pasado, todo lo que he sufrido por tanta incomprensión, pero orgulloso de la obra que ya marcha. Mientras le rinda cuentas elevaré la voz y gritaré muy fuerte: No me senté en la puerta esperando tu vuelta, no me he quedado quieto llorando tu ausencia, no he perdido el tiempo, no he perdido el tiempo, no me ha quedado un rato siquiera para llorar, no han sido mis escritos, no ha habido en mis actos explosiones sentimentales dedicadas al recuerdo; jamás la vista nuestra se volvió hacia atrás, he seguido el camino que tú me señalaste; ya tienes un ejército, ya tienes sindicatos …
Alfonso de Zayas (1937)
LA DERROTA DE MUSSOLINI
1943. Veintisiete procuradores en Cortes piden que Franco se marche y venga don Juan.
“El pretendiente al trono de España hizo su entrada en escena en la temporada de 1943 con una carta dirigida a Jordana. En su escrito, reproducido en junio por la prensa neutral, don Juan, atacaba al partido único, la política interior y exterior que se seguía en Madrid y criticaba al Caudillo. Esta carta fue interpretada como orden de iniciar una ofensiva por parte de aquellos elementos españoles que creían que la suerte de Franco y Falange estaba unida al destino de Hitler y Mussolini y opinaban que era menester modificar el régimen existente para que el país no tuviera que pagar las culpas del disparate político franquista de adhesión ciega y total al totalitarismo italiano y alemán.
Sucedió, entonces, algo inesperado. Las Cortes, creadas en julio de 1942 e inauguradas en marzo de 1943, tenían que servir para algo bien distinto de lo imaginado por Franco. En vez de ser centro de unión en torno a la figura del Caudillo, se convirtió en lugar de oposición y casi de rebeldía. Después de la citada carta de don Juan, veintisiete procuradores en Cortes, que eran partidarios de la restauración monárquica, presentaron una demanda a Franco pidiendo el retorno del hijo de Alfonso XIII …”
“… Las veintisiete firmas que lleva el documento son: el duque de Alba, Juan Ventosa, Pablo Garnica, José de Yaguas, Manuel Halcón, Alfonso Valdecasas, Pedro Gamero del Castillo, Antonio Goicoechea, E. Martinez Sabater, decano del Colegio de Abogados de Valencia, A. G. de Vinuesa, Antonio Sala Amat, Jesús Merchante, alcalde de Cuenca; el duque de Arión, N- Armero, alcalde de Requena; I. Muñoz Rojas, I. Delclaux, Alfonso de Zayas. Valentín Galarza; el marqués de Bóveda de Limia, capitán general de Andalucía; Manuel Moreu, almirante de la Armada; Luis Alarcón de la Lastra, Antonio Gallego Burin, alcalde de Granada; Rafael Lataillade, alcalde de San Sebastián; Juan M. Fanjul, Jaime de Foxá, el conde de Ibarra y Antonio Joaniquet.”
La España de Franco, Ramón Garriga, Madrid, 1976 (págs. 105-106) ( Vol. II )
Marquès de Zayas, Memoria Civil, núm. 28, Baleares, 15 julio 1986, Antoni Nadal